Duševné zdravie10. október je vyhlásený Svetovou federáciou za duševné zdravie (WFMH) za Svetový deň duševného zdravia. Jeho cieľom je zvýšenie informovanosti verejnosti o problémoch súvisiacich so psychickými ochoreniami. Deň poskytuje príležitosť pre všetky zainteresované strany pracujúce v oblasti duševného zdravia hovoriť o svojej práci a tom, čo je ešte potrebné urobiť, aby sa starostlivosť o duševné zdravie stala realitou pre ľudí na celom svete.

Podľa svetových štatistík trpí duševnými poruchami asi 450 miliónov ľudí a WHO predpokladá, že mentálne alebo neurologické ochorenie sa počas života vyskytne u každého štvrtého človeka. Táto skutočnosť celosvetovo umiestňuje duševné poruchy na štvrté miesto v chorobnosti a invalidity.

Podľa štatistických údajov NCZI sa na Slovensku počet ambulantne vyšetrených pacientov s psychickými poruchami zvýšil, počet hospitalizácií naopak klesol. Najviac hospitalizácií bolo pre poruchy psychiky a správania zapríčinených užitím alkoholu. V psychiatrických ambulanciách bolo v roku 2016 vyšetrených 395 187 osôb s duševnou poruchou. V porovnaní s rokom 2015 sa počet vyšetrených znížil o 2,6 %. Prvýkrát v živote bola psychická porucha diagnostikovaná 74 130 pacientom, oproti roku 2015 sa ich počet takmer nezmenil.

Najčastejším dôvodom na ambulantnú liečbu boli rovnako ako v predchádzajúcom roku afektívne poruchy, za ktorými nasledovali neurotické, stresom podmienené a somatoformné poruchy. Percentuálne zastúpenie najčastejších duševných ochorení zobrazuje Graf 1.

dovody ambulantnej starostlivosti v roku 2016

Najvyšší počet pacientov s psychickou poruchou zaznamenali ambulancie v Bratislavskom kraji (1 008,1 na osôb/10 000 obyv. kraja), v Banskobystrickom (933,4/10 000) a Košickom kraji (733,9/10 000). Najviac novodiagnostikovaných pacientov bolo v Košickom kraji (190,0/10 000), nasledovali Žilinský kraj (185,2/ 10 000) a Bratislavský kraj (170,1/10 000).

Duševné ochorenia sa netýkajú len dospelých osôb, stretávame sa s nimi čoraz častejšie aj u detí a adolescentov. Psychiatrická diagnóza u pacientov do 14 rokov bolo v roku 2016 novo zistená v 6 241 prípadoch (oproti roku 2015 ide o nárast o 530 pacientov). Vo vekovej skupine 15 – 19 ročných jedincov bolo v roku 2016 novo diagnostikovaných 4 341 pacientov (nárast oproti roku 2015 o 351 prípadov). Najčastejšie psychiatrické diagnózy u pacientov do 19 rokov popisuje Graf 2.

psychiatricka diagnoza u pac do 19 rokov

Ako byť duševne zdravý?

1. Prijímaj sám seba!
Poznaj sám seba, svoje dary, prednosti a slabosti. Váž si sám seba, ale neber sa príliš vážne.

2. Hovor o tom!
O tom, čo ťa trápi, čoho sa bojíš, čo si vyčítaš, o svojich smútkoch, ale i radostiach, o úspechoch. Zdieľaná starosť je polovičná, zdieľaná radosť je dvojnásobná!

3. Buď aktívny!
Život je rieka, raz plávame s prúdom, raz proti nemu. Vždy je za čím ísť a pred čím utekať. Kým sa hýbeme, žijeme a naopak.

4. Uč sa novým veciam!
Stále je čo spoznávať a učiť sa. Skúsenosť je neprenosná. To, čo zvládneme, nás blaží, čo nezvládneme, aspoň sme to vyskúšali.

5. Stretávaj sa s priateľmi!
Príbuzných si nevyberáme, ale priateľov áno. Sympatia, náklonnosť, kamarátstvo, priateľstvo, láska sú zdrojom opory a radostí života.

6. Rob niečo tvorivé!
Géniov je málo, ale tvorcom je každý z nás. Tvoriť môžeme v ateliéri i v záhrade, v divadle i dielni. Proces je dôležitejší ako výsledok. Výtvor možno skritizovať ale to, čo pri tvorbe zažijeme, nám nikto nezoberie.

7. Zapoj sa a pomôž!
Pohyb krídiel motýľa v jednom kúte sveta môže spôsobiť búrku na jeho opačnom konci. Zaujímaj sa o to, čo sa deje vo svete. Politika, ekológia, charita, pomoc tým, ktorí to potrebujú dávajú zmysel nášmu vlastnému životu.

8. Neváhaj požiadať o pomoc!
Ak cítiš, že tvoje bremeno je priťažké, bolesť prisilná, strata priveľká, strach neznesiteľný – nehanbi sa požiadať o pomoc. Odborníka, alebo len spriaznenú dušu, niekoho kto prežil podobné trápenie.

9. Oddychuj a uvoľni sa!
Práca šľachtí, ale môže aj zabíjať. Uč sa aktívne i pasívne oddychovať, nachádzať nové zdroje radosti a uvoľnenia. Pre niekoho veselá spoločnosť, pre iného samota, pre niekoho šport, pre iného príroda. Aj dobré jedlo a pitie, či iné slasti vyvažujú stres všedného dňa.

10. Zdolávaj prekážky!
Uč sa brať životné problémy a prekážky ako výzvy a možnosti osobného rastu. Čo nás nezabije... a je potom čo rozprávať vnúčatám.

11. Neboj sa snívať!
Snívajme v noci i cez deň. V snoch sa môžeme vznášať a dokázať úžasné veci. Nie všetky sny sa na šťastie naplnia, ale niektorým sa môžeme aspoň priblížiť.

12. Ži teraz a tu!
Príliš mnoho minulosti nám bráni vzlietnuť a primnoho budúcnosti nám nedovolí pevne sa držať na zemi. Ži teraz a tu najlepšie ako vieš, lepší život nemáš! (zdroj: Liga za duševné zdravie, www.who.int, oddelenie podpory zdravia, UVZ SR)

Pripravilo: Oddelenie Výchovy k zdraviu
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci