chripkaPrišla zima a s ňou nie len sneh a mráz, ale aj kašeľ, nádcha a kýchanie. Traja nerozluční kamaráti, ktorí už navštívili organizmus úplne každého. Sú totiž súčasťou virózy nazývanej prechladnutie. Ľudí so slabou imunitou, alebo deti v materskej škole zvykne potrápiť aj viac krát do roka.

Prenáša sa kýchaním, ale aj kašľaním spolu sediaceho v autobuse, električke, alebo jednoducho blízkym kontaktom s niekým chorým. To, že ste prechladli, nespoznáte však hneď. Prvé symptómy sa objavia až po niekoľkých hodinách. Prechladnutie na rozdiel od chrípky nie je tak intenzívne a neohrozuje vaše zdravie. Zasahuje najmä horné dýchacie cesty.

Ako by sme mu teda mali správne predchádzať?

V prvom rade by vaša strava mala obsahovať množstvo vitamínov, ktoré sú pre vaše zdravie a imunitu organizmu veľmi dôležité. A to nie len v čase ochorenia. Nevynechajte teda vitamín D, má priaznivé účinky nie len na kosti a zuby, ale aj na imunitu. Nájdete ho v rybách, vajíčkach, alebo aj v avokáde. Určite by ste nemali zabudnúť ani na vitamín C, ktorý okrem iných dôležitých funkcií, podporuje tvorbu bielych krviniek. Zabraňuje tak možnému vzniku infekcie a udržuje náš organizmus zdravý. Nachádza sa najmä v citrusových plodoch, citróne, jablkách, ale aj kapuste, brokolici či paradajke. Taktiež sa odporúča vypiť denne aspoň pohár práškového, šumivého vitamínu C. Prílev energie, lepšie zvládanie stresu a taktiež aj posilnenie imunity, má na starosti komplex vitamínov B. Získame ich konzumáciou orechov, mandlí, mliečnych výrobkov ale aj obilnín.

Pri liečbe prechladnutia by sme mali vrátane stravy bohatej na vitamíny dbať aj na pitný režim. Vhodné sú predovšetkým čaje, zázvorový čaj z čerstvého zázvoru. Čerstvý zázvor nastrúhame, zalejeme horúcou vodou, pár minút počkáme, precedíme, pridáme med, citrón a pijeme. Pomôže vám aj inhalovanie pary z kamiliek, alebo šalvie. Nemali by ste zabudnúť ani na zníženie fyzickej aktivity, pokoj a teplo.
Prechladnutie nie je síce pre zdravie až také nebezpečné, ale aj tak by ste ho nemali podceniť a prechodiť. Pár dní treba ležať, piť čaje a stratenú energiu dopĺňať vitamínmi. Ak sa váš zdravotný stav zhorší, treba nevyhnutne navštíviť lekára a nasadiť antibiotiká. Zdravie je predsa to najdôležitejšie čo v živote máme. Treba si ho chrániť.

Majka

 

Zdroj foto: Image courtesy of marin at FreeDigitalPhotos.net